Skip to content

Journal 2010

2.16.2010 – perjalanan 2010 aku kali nie dumulai dgn pengalaman kesakitan tricajus. Suatu pengalaman yang sungguh menyakitkan semua in berpunca dari masalah gout aku.
Chronology tricajus
*note : permulaan sakit bermula ditumit kaki kiri.
– banyak mendapat kesan dikaki sebelah kiri, lutut mula menjadi lenguh dan sedikit demi sedikit terus menyerang ke tumit kaki
– rasa sengal, berdenyut serta sakit apabila menjejak kaki ke lantai.
– tidak kelihatan bengkak dan semua ini berlaku pada hari pertama serta kedua
– tapi sebelum itu secara tidak konsisten telah mula meminum tricajus semasa berada di ipoh.
– pengambilan dalam 3 kali.
– pulanh ke kl, mula mengguna tricajus secara konsisten, bermula pada tarikh 2.06.2010

2.8.2010 ~ hari ke3
Kaki makin sakit ditumit kiri, mula demam dalam 1:30am bgn buang air besar n kecil, rasa lega dan kurang rasa seram sejuk
~ started makan 3 hari lepas, makan around pukul 6:30pm before my nightshift. Cuma hari ke2 skip tk mkn
~ hidung masih tersumbat serta batuk.

Nina hari k3 sedang mengalami sakit2 badan, mata menjadi merah kelmarin demam panas, suhu kembali normal

Bibik sehingga sekarang masih batuk2, dah mula makan since 2 hari lepas, mengadu juga hidung berair

2.9.2010 4:04am day4
~ rasa demam dah berkurangan
~ mata masih kelihatan merah
~ kaki masi lagi terasa sakitnya, tp dah mula berkurangan sedikit
~ agak mencabar utk bgn menuju ke tandas utk buang air kecil, sakit dan sengal terasa. Alhamdulillah

2.10.2010 day5
– kaki masih rasa sakit, continue minum tricajus
– hidung masih sumbat
– mata merah with tahi mata sekali

2.11.2010 day6
– ibu jari kiri sakit, denyut
– tumit sakit berkurangan
– sebelah petang pekena tricajus segelas lagi
– dalam kul 2am kepala sebelah belakang sakit kiri, sedawa angin
– ibu jari kaki masih sakit, tapi denyut berkurangan.
– hidung masih tersumbat
– tahi mata masa ada lagi
04:40am – bangun kencing
– ibu kaki masih sakit
– sakit kepala hilang
– denyutan di ibu jari berkurangan
– sakit di tumit kaki beransur hilang
– jalan masih belum berkeadaan normal, masih perlu berpaut.

2.12.2010 Thursday day7
– ibu jari kaki kiri still bengkak
– sebelah petang keluar ikut nina ambik ica
– sampai umah ibu jari kaki hingga ke bahagian atas jari tgh sakit
– kami berdenyut rasa sakit sgt

2.12.2010 Saturday day8
– minum tricajus around 2am
– kaki masih kelihatan bengkak
– sapu with minyak panas langkawi
– denyut kaki dan beransur kurang
– mata sebelah kanan merah sgt
– kekerapan kencing kurang

2.14.2010 Sunday day9
– nightshift on malam sabtu 2.13.2010, gagahkan jua pergi bertugas
3am – ibu jari kaki kiri mula berdenyut
– balik umah dalam 4am
– sebelum pergi kerja ambil tricajus dalam 8pm
– sehingga kini 5am ibu jari berdenyut dan sakit
Pemakanan – dalam 2am makan nasi lemak hp with sedikit ikan bilis and kacang
Dalam 4:30 am – makan nasi with telur n ayam dirumah.
– sebelum makan nasi lemak di hp denyut kurang dan selepas makan denyut makin kuat.
– tak boleh duduk lama atas kerusi, sakit bertambah sakit, denyut bertambah denyut.
– kesakitan yang maksimu
– denyutan yang maksimum
– kemungkinan pemakaian kasut yg ketat atau kesan dari pemakanan nasi lemak – ikan bilis n kacang

2.15.2010 Monday day10
– sebelum tdo, malam semalam 2.14.2010, minum tricajus
– denyutan kaki berkurangan
– bengkak dikaki beransur kurang
– hitam di ibu jari berkurangan
– so far Alhamdulillah
– masih cuba bertahan utk tidak mengambil ubatan dari klinik.

2.16.2010
– semalam pergi berbekam di carefour
– selepas berbekam kesakitan dan denyut di ibu jari berkurangan serta bengkak/lebam juga susut.
– Alhamdulillah setiap yg sakit tuh pasti ada penawarnya semua hanya atas izinNya.
– malam semalam skip tricajus.
7:20pm – masih terasa sedikit sengal di ibu jari kiri..
23:33 – minum tricajus ….harap2 semua ok🙂
– alhamdulillah petang tadi berjalan dgn nina, perjalanan dah semakin selesa dan normal..

2.17.2010 wednesday
– Alhamdulillah, kaki masih dalam keadaan baik.
– tiada denyutan melampau
– sakit pun hampir tiada

2.18.2010 Thursday
– sebelum tidur minum tricajus
– Alhamdulillah semua sudah kembali ke asal.
2am masih belum boleh tdo, berbagai fikiran bermain dibenak, kerisauan yang sering menganggu emosi, ketenangan yang hilang menggamit perasaan tidak senang sekaligus meanganggu lena tdurku. Hanya Allah mengetahui hanya Allah saja yg boleh mengurniakan ketenangan jiwa ini. Haluan hidup aku sering menjadi halangan kepada taubatku kepada Allah… Aku amat rindu aku amat sayang pada penciptaku..hanya Allah dihati… Kekasih hatiku
Ya Allah, rahmatilah keluarga serta seluruh umat Islam dimuka bumiMu ini, limpahkanlah nikmat serta berilah petuntuk kepada mereka yang sesat….amin

11:02 AM 2/20/2010
– Baru beberapa minit sampai ke office hari ni agak lambat sikit, semalam tidur lewat ntah kenapa aku semenjak akhir-akhir ni bila terjaga jer terus susah nak tidur.

No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: